Hoe pak ik een groei-plan aan?

Via de mail ontving ik de volgende vraag (ik heb hem ontdaan van concurrentiegevoeglige informatie):

Ik heb onlangs je boek gelezen (Het BK oog). Duidelijk / praktisch boekwerkje waar alles op een duidelijke manier uiteengezet wordt. Een studie collega wees mij op dit boek.

Momenteel ben ik zelf met een Project bezig voor het Primair Onderwijs. Het doel is van niche speler een relevant marktaandeel (van 0 naar ca. 16%) verwerven binnen het reguliere PO segment met een nieuw ontwikkeld product.

Binnen mijn literatuuronderzoek ben ik op zoek naar kritische succes (of faal) factoren van bijv. marktleiders of succesvolle ondernemingen in het algemeen. Het lukt mij niet zo 1-2-3 relevante literatuur/wetenschappelijke artikelen/journals e.d. hier over te vinden.

Wel bijv. de waardedisciplines van Treacy en Wiersema of Porter (concurrentievoordeel).

Heb jij e.v.t. nog andere tips voor mij in deze.

Marcel

Natuurlijk moest ik deze vraag beantwoorden!! Mijn antwoord was de volgende:

Hi Marcel,

Leuk dat je ‘Het Oog’ gelezen hebt en dat je aan mij denkt om je vraag te stellen. Natuurlijk probeer ik je vraag te beantwoorden… dat is namelijk veel te leuk! 🙂

Eigenlijk is er weinig geschreven over kritische succesfactoren c.q. faalfactoren, behalve wat Porter heeft geschreven (en allerlei varianten die daarop zijn verschenen). Eigenlijk blijft Porter de kern van het strategische denken anno nu. Ook de waardedisciplines van Treacy en Wiersema zijn daarvan afgeleid (maar dan voor marktleiders).

Over Porter heb ik ook geschreven in ‘Het Oog’.

Zelf zou ik je de volgende tips/aandachtspunten kunnen geven (mix van bedrijfskunde, marketing en mijn ervaring als ondernemer):

  • Duidelijke afbakening wat je wilt doen en voor wie
  • Heldere positionering (wat mij betreft volgens de lijnen van Porter – die zijn het meest helder)
  • Bepalen waar jij (of jouw organisatie) het beste in is
    • Wat is jouw onderscheidend vermogen
    • Waarom komen klanten bij jou
    • Wat lever alleen jij met jouw producten en diensten (verdedigbaar concurrentie voordeel)
  • Goede soft-spot beschrijving van je doelgroep
  • Je producten en diensten optimaal afstemmen op de problemen en denkwereld van je klanten
  • Absolute overwaarde leveren!!!
  • Een realistische planning maken met up en down scale mogelijkheden
    • Besef dat in deze economie het lanceren van een nieuw product/dienst nog steeds langzaam kan gaan
    • De sleutel tot marktacceptatie zit in een heldere profilering, eenduidige uitdragen van je merk en productkeuzes en consequent doen wat je beloofd
    • De doelgroep die je beschrijft (primair onderwijs) is een doelgroep van de lange adem: ze hebben weinig geld, kennen bijzondere procedures als het gaat om onderwijsmethoden en lopen vaak niet voorop als het gaat om omarmen van veranderingen
    • Het is handig als je in het maken van je plan rekening houdt met snelle of juist extra langzame acceptatie in de markt

Een extra tip:
Doe ervaring op met een school die in het hart van de doelgroep zit (uitstralingseffect). Doe het desnoods gratis als je het het showcase mag gebruiken… 🙂

Betere communicatie dan een klant wara het werkt en die enthousiast is, is er niet!!

Met dit soort vragen kun je overigens ook terecht in de Facebookgroep ‘Bedrijfskunde 101’. Je krijgt dan ook feedback van andere bedrijfskundigen die met soortgelijke vragen bezig zijn. Misschien ook handig te weten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Laat maar weten.

Groetjes,
Marischka