De digitale zorgplaats

Het lijkt misschien ver gezocht, maar steeds meer zorgverleners vinden internet als medium om de zorg die ze leveren dichter bij klanten te brengen. En terecht. Daar waar veel dienstverleners ‘last’ hebben van het plaatsgebonden zijn van hun diensten, biedt internet namelijk de mogelijkheid dichter naar de klant toe te kruipen. Letterlijk.

Denk bijvoorbeeld aan de volgende mogelijkheden:

Informatieverschaffing

Internet is bij uitstek de mogelijkheid om informatie te leveren aan klanten. En als we het hebben over informatie dan zou ik dat in de breedste zin zien, met informatie over:

  • De zorgorganisatie
    • Wat zijn de missie, visie, positionering
    • Waarom doen jullie wat je doen
    • Doelgroep: wie zijn er klant bij ons? Of: voor wat voor soort vragen moet je bij ons zijn?
    • Vestigings- en contactinformatie
    • Foto’s van de locatie
    • Wie werken er bij de zorgorganisatie
  • De soort zorg
    • Wat is jullie visie op zorg?
    • Hoe vertaalt zich dat naar behandelingen
    • Hoe gaan jullie om met klanten? Losse behandelingen door de beste experts? Of juist aan de hand genomen worden?
  • Technische informatie
    • Hoe gaat een behandeling bij jullie: het proces van afspraak tot einde behandeling
    • Over de aandoeningen
    • Over de behandelmethoden
    • Wat moet je meenemen
    • FAQ – veel gestelde vragen

Dienstverlening

Maar de digitale zorgplaats kan ook een manier zijn om het dienstverleningsproces letterlijk dichter naar de klant te brengen (op telefoon, iPad of computer):

  • Checklijsten
    • Voorbereiding voor de eerste behandeling
      • verzekeringsbewijs
      • doorverwijsbrief
      • lijst met medicijnen
      • logboekje met precieze data en beschrijving van klachten
      • etc
    • wat te doen tussen de behandelingen
    • thuis oefenen

==> deze checklijsten kunnen algemeen zijn, maar door toepassing van internet zelfs persoonlijk

  • Oefeningen
    • beschrijvingen van oefeningen
    • instructievideo’s

==> ook hier geldt weer: dit kan algemeen, maar ook op maat/persoonlijk

  • Online zorg
    • online spreekuur (bijvoorbeeld via Skype)
    • chatboxen
      • tussen patiënt en behandelaar
      • tussen patiënten onderling

Met de digitale zorgplaats doel ik dus niet op zaken als het Electronisch Patiënten Dossier, die gaan over interne afstemming en efficiency van het proces, maar over digitale oplossingen om de dienst dichter naar de klant toe te brengen.

Ik weet dat er veel initiatieven in de zorg zijn om online diensten te ontwikkelen. Als jij de initiatieven van jouw organisatie of de ideeën die jij hebt hieronder wilt delen ontstaat er een beter beeld van de mogelijkheden. Schrijf daarvoor jouw idee of initiatief hieronder in het reactieveld.

Door op deze manier met elkaar te delen en van elkaar te leren kunnen we de zorg ook in de digitale omgeving in een stroomversnelling brengen…