Multichannel benadering

Ook in de zorg is een multichannel benadering mogelijk. Sterker nog: vaak werken zorg-organisaties al met een multichannel benadering zonder het zich echt bewust te zijn. denk bij multichannel bijvoorbeeld aan de verschillende manieren waarop een klant in contact komt met een zorg-organisatie:

Screen Shot 2014-07-31 at 18.47.32

Vaak komt de keuze voor een multichannel strategie neer op meerdere kanalen waaruit de klant een keuze kan maken en die op een centraal punt qua informatie bij elkaar komen, zodat er altijd een totaaloverzicht is. Een goede multichannel strategie betekent dat de klant op elke moment dat hij behoefte aan contact of informatie heeft hij in kan kiezen en kan krijgen wat hij nodig heeft.

Dat de klant leading is bij het bepalen van een goede multichannel strategie wil niet zeggen dat je als zorginstelling daar niet in kunt sturen. Tenslotte bepaald de klant de eerste ingang zoals bij een eerste informatie over behandelingen, of over een spoedeisende situatie (zoals opname in het ziekenhuis of verpleegtehuis). Als zorgorganisatie weet je nu welke WAT en welke HOE elementen op elk moment in het proces meespelen en hoe je daar als organisatie invulling aan wilt geven. Of dat nu face-to-face, via de telefoon of via de website is.