Hoe ziet de toekomst er uit en hoe realiseren we dat?

Google is een al veel gebruikt voorbeeld van een organisatie die zich steeds weer opnieuw uitvindt. Wat is nu eigenlijk het geheim achter deze aanpak? Google-top-man Larry Page beschrijft het succes van de organisatie in het steeds weer onderzoeken van de toekomst en dan actief bouwen aan het realiseren van die toekomst.

Een van de stellingen van Larry Page in zijn TED-talk interview is: ‘Bedrijven mislukken omdat ze de toekomst hebben gemist’.

Voorbeeld hiervan kennen we al:

  • Microsoft, ooit een dominante speler in de computertechnologie, maar miste de opkomst van tablets en smartphones en moet nu alles op alles zetten om weer aan te sluiten op de markt. Het is maar de vraag of het ze ooit gaat lukken;
  • Hetzelfde verhaal geldt voor ooit dominant marktleider Nokia, die met een strategie van ‘vasthouden en uitmelken’ volledig de aansluiting miste op dezelfde ontwikkeling als Microsoft en nu worstelt met zowel imago als technologie en productassortiment;
  • En wat te denken van de kranten zoals we die van vroeger kenden :-). Uitgeverijen met tijdschriften en kranten in het assortiment zijn te laat gaan schakelen op de mogelijkheden en ontwikkelingen van digitaal nieuws (zowel qua snelheid als verspreiding) en zijn opeens aan het einde van hun levenscyclus;
  • er zijn nog legio andere voorbeelden…

Larry Page geeft de oplossing zoals die voor Google werkt: ‘Stel jezelf de vraag hoe de toekomst er uit ziet, vraag je dan af hoe je die toekomst kunt realiseren en doe het dan ook!’

Google doet dat zelf vanuit haar missie: ’to organize the worlds information ans to make it universal accessable and usefull’.  Om dit waar te maken investeerde Google de afgelopen jaren in de overname van mobiele telefoonmaker Blackberry, een producent van thermostaten die via internet te bedienen zijn en dit jaar in een bedrijf dat drones maakt die op zonne-energie vliegen. Ook het recente project om internet-bereik wereldwijd optimaal te krijgen via een netwerk van luchtballonnen met antennes, waar de drones onderdeel van zijn, horen bij de inspanning de toekomst die bij Googles missie past te bouwen (project Loon: een initiatief om een global zwevend wifi-netwerk te maken).

Het interview van Larry Page voor TED talks kun je hieronder in zijn volledigheid bekijken (23.30min):

Voor mij een belangrijke sleutelzin in dit interview is ook: ‘Corporations are the agents of change, if they are lead well’. Dit is ook een principe van waaruit ik binnen DNHS werk. En omdat organisaties ‘een samenwerkingsverband zijn tussen mensen die een gezamenlijk doel willen behalen’, zit de sleutel zowel in de te realiseren verandering als de manier waarop ze dit aanpakken (het leidinggeven) in handen van de mensen binnen die organisatie. Van jou en mij dus.

Hoe belangrijk is het nu om ons te verdiepen in de ontwikkelingen die de toekomst van onze markt vormgeven? Ik zou zeggen net zo belangrijk als weten hoe we met die ontwikkelingen om moeten gaan. Zie hier weer een pleidooi voor het ontwikkelen en gebruiken van ‘Het Bedrijfskundig Oog’ 🙂

Een krachtige groet,

Marischka