Kleurenpsychologie

Kleuren zijn eigenlijk trillingen, elektromagnetische golven. Mensen bestaan ook uit energie. In de basis komt de theorie achter het werken met kleuren neer op het verschil tussen de trillingen van de menselijke energie en die van de kleuren om hem heen. Als de trillingen elkaar versterken, afgestemd zijn, dan krijgen we energie van kleuren, als de trillingen botsen dan roepen kleuren negatieve gevoelens op.

Invloed van kleur

Dat kleuren invloed hebben op onze stemming is wetenschappelijk bewezen. Maar hoe gebruik je deze kennis nu voor zakelijke doeleinden?

In het kort kun je gebruik maken van het volgende lijstje kenmerken van kleuren:

  • Groen staat voor rust en balans en werkt rustgevend, geeft vertrouwen in relaties en moedigt aan tot actie;
  • Rood staat voor kracht en energie en werkt stimulerend op motivatie, doorzettingsvermogen en vastberadenheid;
  • Oranje staat voor levenslust en geeft het gevoel dat je aan de slag wilt;
  • Geel staat voor positiviteit en optimisme en werkt op de focus en concentratie, zelfvertrouwen en een gezond zelfbeeld;
  • Roze staat voor zorgzaamheid en gevoel en helpt om de zorgen even los te laten;
  • Blauw staat voor rust en ruimte en werkt kalmerend, verbetert de communicatie en geeft steun en rust;
  • Bruin staat voor traditioneel, bescheiden, beheerst en werkt vertrouwenwekkend;
  • Turkoois staat voor jeugdig, speels en creatief en werkt openheid in de hand;
  • Wit staat voor onschuld, onafhankelijkheid en eenvoud en stimuleert het gevoel van vrijheid, geeft inspiratie en een gevoel van ruimte;
  • Zwart staat voor onbenaderbaar en mysterieus en straalt kracht uit, maakt onopvallend en geeft een gevoel van bescherming.

Dat zijn de algemene kenmerken die we eigenlijk allemaal wel kennen. Maar er komt meer bij kijken. Het effect van de kleur wordt ook beïnvloed door:

  • De specifieke nuance die je kiest è zo heb je warm rood (met wat geel er door) en koud rood (met een vleugje blauw er door);
  • De intensiteit van de gebruikte kleur è hoe intenser de kleur, hoe meer trillingen en hoe sterker de kleur de stemming beïnvloed;
  • De persoonlijkheid en stemming van de mens die beïnvloed wordt.

Balans

Het gebruik van een kleur vraagt om balans. Stel je hebt een overwegend bruin interieur, een kleur die vertrouwen en beheersing uitstraalt. Maar teveel bruin heeft het effect dat het ‘doorslaat’ naar conservatief of saai. Je kunt dit voorkomen door:

  • bruin in een andere tint of intensiteit te kiezen, bijvoorbeeld beige;
  • een contrastkleur te kiezen die het doorsla effect compenseert, zoals turkoois (speels en creatief)

Soms kun je dus met het aanbrengen van een accent al effect hebben.

Het is nooit goed

Als regel klinkt het gebruik van kleuren, en de bijbehorende trillingen en het effect dat ze hebben, heel eenvoudig. Maar helaas… het is wat complexer dan je uit het bovenstaande overzicht van kleuren kunt aflezen.

Elk mens heeft zijn eigen trillingsniveau. En elke stemming brengt daar fluctuaties in aan. Dat is de reden waarom verschillende mensen zich tot verschillende kleuren aangetrokken voelen.

Bovendien kan de spreekkamer van de ene arts perfect zijn in een overwegende gele kleur (positivisme, concentratie, gezond zelfbeeld) maar voor de andere arts (die leidt aan zelfoverschatting en sterk leunt op het technisch uitleggen van aandoeningen en diagnoses) juist tegengesteld werken.

Ook is de ene klant de andere niet. Niet alleen qua overal persoonlijkheid maar ook qua stemmingen en angsten bij verschillende soorten klachten en aandoeningen, en zelfs voor verschillende fasen in het behandelproces.

De keuze voor kleur in de zorgorganisatie wordt daarmee dus ook beïnvloed door de keuzes die gemaakt zijn in de MVP.

Het gaat voor het aanleren van zorgmarketing te ver om een uitgebreide verhandeling over het gebruik van kleuren op te nemen, maar de basisprincipes van het gebruik en het effect van kleur mag na dit artikel duidelijk zijn. Heb je goede of juist minder goede voorbeelden van gebruik van kleuren in jouw werkomgeving, dan kun je die hieronder (in het commentaarveld) delen zodat andere zorgprofessionals van deze ervaring kunnen leren

Kleur is een wetenschap, maar ook een kunst.